Longyearbyen, -3C
Mikä risteily! Nousimme tutkimusalus Lancelle torstaiaamuna ja suuntasimme iltapäivällä kohti etelää. Isfjorden-vuonosta ulos päästyämme käännyimme itään kohti Hopen-saarta parimetrisessä mainingissa. Vähitellen ympärillä alkoi näkyä ajojäätä, jota aallot heittelivät aluksen kylkiä vasten. Lance on kuitenkin vahvistettu jäissäkulkua varten, joten saatoimme jatkaa matkaa huoleti.
Kiersimme Hopenin idän puolelta ja suuntasimme pohjoiseen kohti paksumpia jäitä. Parin päivän takainen myrsky oli rikkonut jääkentän, joten jouduimme tunkeutumaan syvemmälle ahtojääröykkiöiden sekaan etsimään sopivaa paikkaa kenttätöille.
Jo Isfjordenissa saimme esimakua tulevasta eläimellisestä menosta lintujen liitäessä aluksen vierellä lähes kosketusetäisyydellä. Barentsinmerellä näimme ensimmäiset mursut, ja valokuvien toivossa jäin kameroineni kyttäämään aluksen keulaan. Aluksen kapteeni ohjasi laivan jäällä makaavien mursujen ohi, muttei ehtinyt väistää aivan aluksen keulan edessä pintaan noussutta mursupariskuntaa. Elukat ehtivät kyllä sukeltaa 60-metrisen tutkimuslaivan alta pois, mutta sain muutaman aika hyvän kuvan.
Hopen-saarella on sääasema, jolla on kuuden hengen vakituinen miehitys.
Jo Isfjordenissa saimme esimakua tulevasta eläimellisestä menosta lintujen liitäessä aluksen vierellä lähes kosketusetäisyydellä. Barentsinmerellä näimme ensimmäiset mursut, ja valokuvien toivossa jäin kameroineni kyttäämään aluksen keulaan. Aluksen kapteeni ohjasi laivan jäällä makaavien mursujen ohi, muttei ehtinyt väistää aivan aluksen keulan edessä pintaan noussutta mursupariskuntaa. Elukat ehtivät kyllä sukeltaa 60-metrisen tutkimuslaivan alta pois, mutta sain muutaman aika hyvän kuvan.
Kun rikkonainen ahtojää antoi tietä tiheämmälle jääkannelle, näimme ensimmäiset jääkarhut. Ensimmäinen nalle vilahti noin kilometrin päässä aluksen sivulla, mutta kannella ollessamme totesimme, että laivahan ajaa suoraan kohti toista jäälautalla makoilevaa petoa. Kippari päätti lopulta pysäyttää laivan, ja hetken ihmeteltyään karhukin vääntäytyi pystyyn. Kovin lähelle ei tuo hieman vanhempi ja ilmeisesti tappelussa itsensä haavoittanut jääkarhu kuitenkaan uskaltautunut, vaan tyytyi kiertämään laivan noin 50 metrin päästä.
Todellinen lottovoitto iski kuitenkin parin päivän päästä. Olimme sopineet, että komentosillalta soitetaan hytteihin, jos yöllä nähdään jääkarhu. Itse en tosin tähän listaan voinut nimeäni laittaa, koska hytin kanssani jakanut venäläinen Ivan ei halunnut tulla häirityksi kesken unien. Olin lopettelemassa elokuvaa päivähuoneessa kun perämies tuli sanomaan, että edessä on jääkarhu, ja pyysi minua herättämään muut listassa olevat. Kippari käänsi laivan karhua kohti ja pysäytti turvallisen etäisyyden päähän. Karhu oli edellistä huomattavasti nuorempi ja uteliaampi, ja hetken katseltuaan käveli laivan luo.
Kaiken kaikkiaan näimme risteilyn aikana kuusi tai seitsemän karhua, joista kaksi tuli aivan laivan vierelle. Toinen karhu kävi aamyöstä tutkimassa mittalaitteitamme ja kurkisteli kyljen ikkunoista sisään, mutta jostain syystä minä en hälinään herännyt, joten kuvat jäivät saamatta. Joka tapauksessa olin jo aikaisemmin nähnyt karhun alle kymmenen metrin päästä, joten en tuota kovin pitkään jäänyt suremaan. Hieman harmitti, etten ymmärtänyt kuvata enempää videota jääkarhuista - vain pari lyhyttä klippiä.
Kaiken kaikkiaan risteily oli ihan hauska, vaikka välillä oli tylsempiäkin päiviä. Ehdin jopa kirjoitella diplomityötäni!
Lance Ekmanfjorden-vuonossa, edessään joukko opiskelijoita pelaamassa jalkapalloa.
Vasta risteilyn jälkeen selvisi, että käyttämämme mittalaitteisto maksaa lähemmäs pari miljoonaa kruunua. Euroissa summa ei ole läheskään yhtä vakuuttava, mutta kyllä tuolla omakotitalon Salosta ostaisi...
Nyt onkin aika palata arkeen. Ikiroutakurssin tentti on ensi viikolla, joten viikonloppu mennee siihen valmistautuessa. Huomenna olisi kuitenkin tarkoitus vielä juhlia Henrikin syntymäpäivää. Ida Helene sanoi, ettei tuo Norjan metsien synkkä mies oikein välitä synttärijuhlista, joten tottahan toki pyöräytimme miehissä parit täytekakut ja muuta mukavaa...
Kevät on tullut myös Longyearbyeniin. Kävin tankkaamassa kelkan alkuviikosta ja sen verran matkan varrella oli kiviä, soraa ja vesilätäköitä, että päätin ajaa huoltoasemalta suoraan takaisin kuormalavojen päälle. Jos takatalvi ei yllätä, taitaa kelkkakausi olla osaltani paketissa. Kunhan tuo lumi tuosta sulaa, voisi vaikka harjoitella vähän vaeltamista ja tehdä pari pidempää retkeä kävellen.Huomenna räpsähtää viimeinen kuukausi Huippuvuorilla päälle. Ei täältä kyllä oikein malttaisi lähteä.
Kiitokset Merenkulun säätiölle matka-apurahasta. Parempi myöhään kun ei milloinkaan. :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti